historie JAWA 50

18.07.2014 14:07
      JAWA 50 typ 550

          se stal v roce 1955  prvním sériově vyráběným  motocyklem o obsahu  50 ccm v naší historii. Tento motocykl přezdívaný také "PAŘEZ", díky svému sedlu jakoby trčícímu na mezi,se  povedl.  První verze byla opatřená šlapkami, které však byly vzápětí vyměněny za řadící a startovací páku. Po pečlivé přípravě, kdy byla JAWA 550 hotova a připravena pro sériovou výrobu.Přišla na svět celá řada pionýrů počínajících od typu 550, 555, 05, 20, 21 až po typ 23 Mustang, který v roce 1982 ukončil tuto dlouhou etapu Pionýrů.

Tento Pionýr patřící do kategorie pokladů se prodával v roce 1955 za 2.700 Kčs /korun československých/. JAWA 50 Typ 550 se vyráběl v provedení STANDART A DELUX, jeho výroba skončila v roce 1958, kdy ho nahradil JAWA 50 typ 555.

 

 

     JAWA 50 typ 555

         se vyráběl od roku 1958 a stal se druhým Pionýrem z Povážských strojíren, který nahradil legendárního předchůdce Jawu 50 typ 550, od něhož se lišil na první pohled novým zadním blatníkem kryjícím celou zadní část motocyklu. Přední blatník dostal nový tvar, na němž byly držáky pro přichycení na nosné trubky předních tlumičů.

 JAWA 50 typ 555 se vyráběl i v provedení s příčními chrániči nohou spolu s podlážkami, a též ve verzi s protáhlejším sedlem určené jen pro jednu osobu. JAWA 50 typ 555 se prodával v roce 1965 za 2.100 Kčs /korun československých/. V roce 1963 byl nahrazen novým typem JAWA 50 typ 05.

 

    JAWA 50 typ 05 

     v roce 1963 přichází typ 20  vývojově navazuje na předcházející dva modely - typ 550 a 555. Nejpodstatnější změnou je úprava konstrukce tak aby na stroji bylo možné přepravovat dvě osoby. To si vyžádalo rekonstrukci podvozku a další zvětšení výkonu motoru.Byl opět dále modernizován a to zejména tvarem jednotlivých krytů a karosérie. Dodávala se ve dvou provedeních - typ 05 Standard s ochrannými štíty před nohama a 05 Sport, která měla šroubovací stupačky, neměla ochranné štíty a měla sportovní hrazděná řídítka. Typ 05 se vyznačoval velkou životností a solidními dynamickými vlastnostmi.

 

   JAWA 50 typ 20

   od roku 1966 se vyráběl již čtvrtý v řadě - typ 20.Narodil se s novým tvarem karterů a víka spojky,přepracovanou převodovkou a dvoulamelovou spojkou.Karoserie byla takřka totožná s typem 05

      Byl vyráběn v několika barevných variantách jako standart nebo de luxe až do roku 1980,kdy ho naharadil typ 21.V roce 1968 se prodával za 3.270 Kčs/korun československých/ v roce 1980 ho nahradil JAWA 50 typ 21

 

   JAWA 50 typ 21

  v roce 1967 byly na JAWA 50 typ 20 udělány kosmetické změny - byly odstraněny chrániče nohou a plechové podlážky.Byla namontována "prsíčka", jiný "kříž" stupaček motoru a řídítka s hrazdou a rychlopalem

      Prodáván byl v základní verzy za 3.220Kčs /korun československých/ nebo ve verzy SPORT, kdy zadní kolo mělo zadní teréní pneumatiku 2,75x16 desén S9  za 3.680Kčs /korun československých/.Výroba JAWA 50 typ 21 skončila v roce 1977

 

  JAWA 50 typ 23 - MUSTANG

    do roku 1969 vstupuje JAWA 50 s posledním typem 23 byla odstraněna karoserie a na identický rám s výstuhou se začala montovat plochá nádrž paliva.Také se změnil přední reflektor a oba blatníky.Z malého motocyklu se rázem přes noc stal na první pohled takřka dospělý motocykl .

  V roce 1972 se Mustang prodával za 4090,-Kčs/Korun československých/

 

                  Poslední motocykly JAWA 50 vyjely z továrny v roce 1983

 

 

       Změny prováděné v letech 1969-74 /oba typy/

 - roku 1969 hliníkové víčko zapalování nahrazeno prolisovaným železným stříkaným stříbřenkou od roku 1975 zinkovaným
 - nové víčko nádrže s přepracovaným odvzdušněním 
 - u typu 21 sport užší řidítka se svařeným krkem
 - nasouvací držáky ovládacích páček
 - v roce 1971 nové zadní vidlice ze svařených trubek
 - zadní kryt řetězu
 - kulatá zadní odrazka
 - rozeta se dvěma ložisky
 - náhon tachometru upraven kvůli tenčímu oku vidlice
 - u typu 21 sport se definitivně přestala montovat řidítka s hrazdou 

 

      Změny provedené po 1975 /u obou typů/

- změna značení už né JAWA 50 typ 20, 21, 23 Mustang ale 220.100, 221.100 , 223.200
- z podsedlového plechu myzí hliníkové okrasné lišty,má hranatější tvar
- magneto se zvětšeným výkonem 30W
- upravené zapojení zadního světla
- malý krycí plech na zakrytí svárů na nových svařených řidítkách 
- lakování bez zlatých linek
- nápis JAWA nejprve jako nálepka poté stříkán barvou
- znaky u palivového kohoutku:otevřeno,zavřeno,rezerva
- přestaly se montovat gumové manžety na přední vidlici,kluzáky byly chromované
- od roku 1980 opět gumové manžety
- nový výfuk se skoseným koncem
- místo hliníkových páček,páčky plechové s kuličkou

Změn bylo zřejmě asi více,ale nalézt "pionýra" v nedotčeném a nenapadeném stavu už je asi jen sen.